Praeitame įraše pasakojau apie modelio sutikimo sutartį, kuri  reikalinga, jei vaizduojamas asmuo yra atpažįstamas arba  priiminėjantis nuotraukas inspektorius, būdamas labai pastabus, tariasi galintis atpažinti vaizduojamą personą. Gi būna tokių aiškiaregių. Šį sykį papasakosiu apie editorial nuotraukų kategoriją, kuriai šie reikalavimai netaikomi. Galit drąsiai kelti nuotraukas su logotipais, žinomais veidais ir nieko neklausti parašo ant model release sutarties. Vis tik,  šiokių tokių keblumų, kaip visada yra.

Editorial category image example

KAUNAS, LITHUANIA – APRIL 26, 2015: Jazz musician Aaron James performs at the stage of „Kaunas Jazz” festival.

Taigi, kas tai per nuotraukos ir kam jos naudojamos. Editorial kategoriją verčiu kaip redakcinę. Kaip būtų tiksliau nenumanau. Jei atsiras norinčių pakoreguoti vertimą maloniai kviečiu nesikuklinti ir pagelbėti. Šių nuotraukų panaudojimas ne toks platus  kaip kitų kategorijų todėl kai kurie fotobankai jų visai nepriiminėja. Shutterstock, Istock, Dreamstime, Depositphotos, 123RF priima jas be vargo, kiti gi ne. Trumpai kalbant editorial nuotrauka turi atsakyti į pagrindinius klausimus: KAS? KUR? KADA? KĄ DARO? Į šiuos klausimus būtina atsakyti ir kuriant nuotraukų aprašymus. Priimdami editorial tipo nuotrauką inspektoriai vadovaujasi pagrindine nuostata: nuotrauka turi būti Newsworthy. Verta žinių. Vertimas ir vėl mano, todėl nemuškit per galvą. Labai dažnai tinkamas nuotraukos aprašymas gali ją padaryti verta žinių. Aišku, tai nėra sunku, kai atspindimas koks nors konkretus įvykis, kad ir džiazo koncertas (žiūrim į vaizdelį kairėje). Tokiu atveju tereikia susižinoti atlikėjų vardus, pavardes, atsiminti datą ir pagal tam tikrą šabloną aprašyti nuotrauką. Kitais gi atvejais tenka šiek tiek pasukti galvą.

Editorial category egzample

EDINBURGH-JULY 8,2009: Edinburgh street bagpiper on Royal Mile, Edinburgh, Scotland July 08, 2009. The bagpipe players are one of the symbols of Scotland.

Edinburgo gatvėje sutiktas dūdmaišininkas pučia savo dūdmaišį. Atrodo kas gi čia Newsworthy? Rašom, kad kiltais pasidabinę dūdmaišininkai yra  Edinburgo ar Škotijos simboliai ir taip apibūdintas vaizdelis tampa tinkamu iliustruoti kokį nors straipsnelį, kad ir apie Škotijos nepriklausomybės referendumą. Praktiškai kiekvieną turistinę nuotrauką galima priskirti editorial kategorijai, reikia tik šiek tiek išmonės, dirbame beveik žurnalistinį darbą. Tik neimkit pavyzdžio iš delfio rašytojų, kuriančių straipsnių antraštes. Kad ir kaip būtų žema ir banalu, aprašymas turi atitikti nuotraukos turinį. Gi techninės kokybės reikalavimai yra mažesni nei komercinių kategorijų nuotraukoms. Į triukšmus ar ryškumą inspektoriai žiūri daug atlaidžiau. Dar šiek tiek apie redakcinių vaizdų redagavimą: negalima iškirpti, ištrinti,  iškadruoti esminius objektus ar pridėti kažką papildomo. Tokios korekcijos kaip kontrastas, šioks toks spalvų balansas, ryškumas ar triukšmų (noise) pašalinimas yra leidžiami. Žodžiu, negalima kurti alternatyvios realybės. Žiūrim ką turim, aprašom ir keliam. Gal prireiks kam, gal nupirks, o jei ne – tiesiog pasididinsit savo portfelį.

Paskutiniu laiku shutterstock sugalvojo  papildomą redakcinių nuotraukų pogrupį. Taip vadinamą illiustrative editorial. Nieko čia naujo, paprasčiausiai šiek tiek praplėtė ir konkretizavo kategorijos ribas. Dabar galima kelti ir visokius studijoje nufotografuotus, logotipais nukabinėtus daiktus, tereikia tinkamai juos aprašyti.

Beje, Shutterstock‘e, norėdami įkelti editorial kategorijos nuotrauką iš konkretaus renginio, turėsite pateikti oficialų  akreditacijos įrodymą. Taip vadinamus credentials. Nesvarbu ar tai būtų kaimo kačių augintojų paroda susidedanti iš trijų dalyvių ar tarptautinis renginys kuriame dalyvauja 50 šalių ministrai su sekretorėmis. Bet kuriuo atveju atsargus inspektorius pareikalaus akreditacijos įrodymo. Tas pats shutterstock gali padėti jums gauti akreditaciją, jei pasinaudosite fotobanko siūloma Red Carpet programa. Patarpininkaus, taip sakant.  O štai čia šiek tiek smulkiau apie tai, kaip editorial supranta Shutterstock ir Istock bankai.

Kaip jau minėjau, redakcinių nuotraukų panaudojimas yra daug siauresnis nei komercinių. Dažniausiai iliustratyvus, apsiribojantis straipsniais, nekomerciniais tekstais, naujienų aprašymais, bet bent jau Shutterstock fotobanke vienus iš didžiausių portfelių turi fotografai besispecializuojantys garsenybių fotografavime. Pliekia ten visokias kardašian ir bradus pitus nesukdami galvos, kelia po to tūkstančius failų, o glianciniams žurnalams ir paskalų tinklalapiams gi reikia žvaigždžių nuotraukų. Jie ir perka. Ta proga siūlau pasižiūrėti, kad ir tokio  s_bukley portfelį. Meno čia nėra. Yra daug matytų žinomų veidų.

Mūsiškių žvaigždelių stokuose nelabai rasite. Jei kas turi noro gali imtis darbo ir užpildyti šią spragą. Nemanau kad daug uždirbsit iš lietuviškų neva selebričių, bet ne viskas ir ne visada matuojama pinigais. Net ir bankuose.

Tokia tad nesąmoninga gaida ir baigiu šį įrašą.